RODINA V KOLÍNĚ, z.s. O NÁS DĚTSKÁ SKUPINA MIKROJESLE PRÁDELNA KONTAKT
Civilization 3
1 dubna, 2004, Andrea Zápotočná Žádné komentáře

Po dlouhé době jsem si udělal čas na toto zhruba dva roky staré
oficiální pokračování legendární tahové strategie Civilization od ještě legendárnějšího
Sida Meiera. Opět jsem se tak v duchu vrátil do dob mého prvního PC, kdy jsem
pařil dnem i nocí první Civku, neb tato Civka se od ní pramálo liší. 🙂

Znovu
jsem se shledal se starými známými národy, z nichž jednomu vyvolenému jsem se
stal vůdcem, který ho povede, pokud mu bude přát osud, po staletí. Náhodně vygenerovaná
mapa, nebo jedna v přiloženém editoru vytvořená, se stala domovem mé malé roztomilé
civilizace. První překvapení zaklepalo na dveře mé jeskyně hned zpočátku, když
jsem zjistil že osadníci již neumí nic jiného než zakládat města. Stavbu cest,
dolů, zavlažování, a podobné havěti, která zvyšuje produktivitu herních políček
mají nově na starosti dělníci. Systém získávání surovin ve městech včetně použité
symboliky se nezměnil, každá i ta nejmenší vesnička čerpá živiny jak rostlinka
z přilehlých políček. Musíte hlídat aby byl dostatek potravin (symbol obilí)
pro uživení expandující populace a zásoba "štítků" potřebných pro
stavbu budov a jednotek.

Čerstvý
vítr do plachet vaší civilizace vžene obchod, který byť zde funguje značně zjednodušeně
přispívá k odlišení nového dílu od těch starších. Existuje několik druhů surovin,
které buď přispívají ke zlepšení nálady obyvatel, nebo vám umožňují stavbu jednotek.
Bez uhlí a železa není například možné stavět strategicky důležité železnice,
které zvyšují produkci políček a umožňují jednotkám přesunout se vícekrát za
jeden tah. Co když ale jednu nebo obě z potřebných surovin na svém území nemáte?
Ano hádáte správně, pak přijde ke slovu obchod mezinárodní. V diplomatické obrazovce
můžete kromě klasického vydírání a měnění různých věcí, vynálezů atd. se svým
sousedem nově také uzavírat obchodní pakty. Výměnou za uhlí a železo nabídnete
třebas víno a dýně, pokud je pochopitelně na svém území máte, 🙂 a při troše
štěstí se vám podaří uzavřít výhodný obchod který se dá zrušit až po dvaceti
tazích.

Pro
dobyvatele představuje Civka 3 klasicky správnou volbu, spolu s novými vynálezy
přicházejí na svět i nové dokonalejší nástroje zhouby. Každá vojenská jednotka
dostává do vínku špetku RPG parametrů. Pokud bojovníka vyrobíte ve městě s kasárnami
tak získává automaticky statut veterán (dále rozšiřitelné bojovými zásluhami
na statut elita), což zvyšuje počet jeho životů. Parametry útoku, obrany a počtu
pohybových bodů na tah jsou pro každý druh jednotky pevně stanoveny.

Byť se v poslední civilizaci nic radikálního nezměnilo, bylo by velkou chybou
jí právě pro tenhle fakt odsuzovat. Sid Meier se svou firmičkou Firaxis definitivně
ví co dělá, tenhle jejich kousek sice není tak dobrý jako kultovní Alpha Centauri,
ale díky velkému množství drobnějších vychytávek a zjednodušení představuje
jednu z nejvyváženějších pekelně návykových tahových strategii.

Hodnocení: 8/10

Rok vydání: 2001

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *